Kakan Hermansson – som feminist finns ingen återvändo

Text: Hanna Cederin
Bild: Tommy Gabrielsson

 

Hon är känd från bloggvärlden, sin egen talkshow på SVT Play och inte minst från PP3 i Sveriges Radio. Röd Press träffade Kakan Hermansson för att prata om att spränga saker, om separatism och om R’n’B. Här följer ett kortare axplock, men hela intervjun kan läsas i Röd Press 1/2012.

Om du skulle ta tempen på kvinnors situation idag, hur tycker du att den ser ut? Vad skiljer idag ifrån igår, eller imorgon?
– Formatet har skiftat men det finns ett jättestort kvinnohat. Kvinnor våldtas och mördas av snubbar lika mycket nu som för tjugo år sen. Vi behöver erkänna kvinnohatet. Det är kaos, men det vill folk inte se. Sen så tycker jag mer poliser… Skoja! Nämen det behövs mer aktivism, hårdare tag mot torskar och mot mäns våld mot kvinnor. Men det handlar också om homofobi, som gemene svensk inte tycker är ett problem, samtidigt som präster fortfarande kan välja om de ska viga homosexuella eller inte. Det behövs sprängas saker på så många olika nivåer.

Kakan HermanssonDu jobbar mycket med separatism, vad säger du till dom som säger att separatism är bakåtsträvande, att könen borde umgås mer istället för att skiljas på?
– Jag bestämde mig för länge sen, att jag håller inte på och läxar upp dudes. De får lära sig själva, det har ju jag och mina systrar gjort. Folk vill vrida och vända på feministiska grejer och hitta fel på dem, eftersom det hotar makten. Men de kommer inte hitta några fel.

Varför tror du att det är så få riktiga makthavare som kallar sig feminister?
– Det handlar väldigt mycket om den här nyliberalistiska andan. Vissa som kallar sig feminister är liberaler, och det är den vidrigaste människosynen jag någonsin har stött på. Det är ett problem för feminismen – efter allt det vi byggt upp så kommer liberalerna och berättar för oss att vi inte får se oss själva som offer.

Hur ser du på den feministiska rörelsen idag?
– Jag känner en jättestark oro för den eftersom den är så liberal. Jag kommer ifrån anarkafeministiska kretsar, men är radikalfeminist själv. Idag anammar man istället queerfeminismen, och den är så himla bred och odefinierad. De säger att vi inte får prata om systerskap längre, utan vi ska prata om syskonskap. Plötsligt är det transfobt att prata om systerskap. Många som var lesbiska feminister säger såna saker, och det är som att pissa på sin egen historia. Var tror dom att vi har fått vårt självförtroende ifrån? Var tror dom vi kommer ifrån, liksom?

Hur försvarar du att R’n’b mer än ofta är sexistisk och stereotyp?
– Jag gav upp det där försvarstalet för länge sen. Jag har älskat R’n’B och framför allt rap väldigt länge och hade många svåra år när jag försökte hitta sätt att försvara det. Men min kärlek till musiken är för stor, jag kan inte hindra mina känslor. Samtidigt finns det någonting fantastiskt med R’n’B-brudar och för mig har den normen för hur man ska se ut varit viktig. Jag har aldrig hittat mig i det svenska med smala tysta tjejer, men i R’n’B:n får man vara vulgär och stor. Det är det enda stället där jag verkligen har hittat hem. R’n’B-kulturen är helt störd med sin sexism och med heteronormen, och jag sväljer inte det med hull och hår utan gillar att vara där och ifrågasätta. Men försvara den, det kan jag inte.

Tror du att du får betala ett pris för att du är feminist?
– Ja, men det finns inget alternativ för mig. Det är helt ointressant att göra nånting annat. När man väl har blivit feminist finns ingen återvändo.

1 kommentar

Filed under Allmänt

One response to “Kakan Hermansson – som feminist finns ingen återvändo

  1. Pingback: Prenumerera på Röd Press | Anna Herdy

Kommentera

