Alva kämpar för en jämställd skola

Alva TångText & Foto: Johanna Granbom

Alva Tång är 18 år och har nyligen gått ut Fryshusets Gymnasium i Stockholm. Röd Press träffade henne för att prata om jämställdhetsgruppen som hon drog igång på skolan.

Varför har du startat en jämställdhetsgrupp på din skola?
– Främst för att väcka jämställdhetsfrågan till liv i skolan. Efter att ha gått i skolan i tolv år utan att ha hört någonting om jämställdhet tycker jag att det är dags att börja prata om det. Det är dessutom lite speciellt på min skola, Fryshusets gymnasium, eftersom vi har så många olika inriktningar. Det är till exempel sport- och musiklinjer, där det blir extra mycket konkurrens mellan tjejer och killar. Eftersom de flesta som håller på med sport är just killar, så säger normen också att killar är bättre än tjejer. En annan mer generell sak är att lärarna hellre låter en kille svara på en fråga i klassrummet än en tjej. På grund av omedvetenhet i genusfrågor och jämställdhetsfrågor så är inte lärarna uppmärksamma på såna här strukturer – och det måste vi göra någonting åt.

Vilka problem tänker ni ta itu med?
– Eftersom jag startade jämställdhetsgruppen under sista terminen i trean, så är det viktigaste för mig att folk fortsätter att jobba med den. Vi ska vara med på en lärarkonferens och berätta vilka vi är, och sen ska en föreläsare komma och prata om genus. Efter det ska vi organisera feministiskt självförsvar och andra jämställdhetsaktiviteter.

Vad har ni gjort hittills?
– Sen vi startade gruppen har vi haft lite ojämn närvaro på mötena – ibland är vi tre och ibland kan det komma tjugo personer.
Jag började med att ta kontakt med folk på skolan som jag vet är intresserade av jämställdhetsarbete, och sen startade vi gruppen. På ett möte för några veckor sedan dök det upp runt trettio personer.

Vad är era mål?
– Vi vill göra vår skola så jämställd som möjligt. Jag vill att arbetet med jämställdhetsgruppen ska fortsätta och att frågan om jämställdhet blir uppmärksammad. Vi vill att lärarna ska få mer förståelse och kunskap om jämställdhet, och utifrån det också jobba för att göra lektionerna och skolmiljön mer jämställd överhuvudtaget.

Vad har du för tips till den som vill starta en jämställdhetsgrupp på sin skola?
– När jag startade jämställdhetsgruppen så började jag med att få ihop ett gäng personer som ville samma sak som jag. Sen tror jag också att det är viktigt att ta kontakt med rektorn, eller någon lärare, för att få deras förtroende. Det är lättare att få gehör om man har stöd från någon auktoritet, och då kan vi som elever få igenom mer. Jag tog kontakt med rektorn och berättade för honom att jag ville starta en jämställdhetsgrupp och han var väldigt positiv.
En annan sak som är viktig att tänka på är att inte stänga ute någon. Vi har till exempel haft problem med att det har dykt upp väldigt få killar och fått höra från lärare att »det är ju inte bara er tjejer det är synd om«, och så vidare. Så prata med rektorn eller någon lärare, prata med dina kompisar som du vet är intresserade, sätt upp affischer och ha ert första möte.

Läs mer om hur du startar en jämställdhetsgrupp i Röd Press 3/2011.

1 kommentar

Filed under Allmänt

One response to “Alva kämpar för en jämställd skola

  1. MIa

    Vi har precis startat en jämnställdhets grupp på min skola, men vi vet inte riktigt hur vi ska göra. det borde finnas ett nätverkt eller något mellan grupperna.

    /Mia

Kommentera

